Onderstaande boeken heb ik in 2024 gecorrigeerd of persklaar gemaakt (tekstredactie)
Recentste titel boven, oudste titel beneden
Silvia Avallone – Donker hart
(De Bezige Bij)
De eenendertigjarige Emilia besluit in het verlaten berggehucht Sassaia in Noord-Italië te gaan wonen, in het leegstaande huis van een overleden tante. Emilia is net vrijgelaten na een gevangenisstraf van vijftien jaar. Haar verleden is haar geheim, en in Sassaia hoopt ze een manier te vinden om zich met haar daad te verzoenen.
Er zijn nog twee andere bewoners in het gehucht, onder wie Bruno, haar buurman, die onderwijzer is op de basisschool in het dal. Bruno leeft ook in een zelfverkozen ballingschap, maar dan vanuit de pijn van een slachtoffer. Allebei kennen ze het kwaad: hij omdat hij het heeft ondergaan, zij omdat ze het heeft begaan. Deze twee gebroken zielen zoeken beiden naar verlossing, maar de toekomst volgt zijn eigen wetten en de tijd onthult onverbiddelijk de kwetsbaarheid van het menselijk bestaan.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Spinvis & Hanco Kolk – Lutke Krub
(Thomas Rap)
Het is 15 december. Hoog in Groningen, tussen Baflo en Tinallinge, in het kerkje van het verlaten dorpje Lutke Krub, zit een man met vele namen. Hij beseft dat de aan hem toegekende opdracht vrijwel onmogelijk is uit te voeren. Het is 15 december. Oscar van Baarlen ziet verborgen betekenis in de AEX-index. Voor iemand die codes kan ontcijferen hebben de beurskoersen geen geheimen. Het is 15 december. Over tien dagen is het Kerstmis. Maria is hoogzwanger en belt aan bij het huis van Joost. Het is 15 december. Alles moet nog gebeuren. De engelen houden hun adem in.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jane Gardam – Een lange zomer vrij
(Cossee)
Yorkshire, de zomer van 1946. De oorlog is net voorbij, er zijn voedselrantsoenen en men betaalt met kledingcoupons. De scholieren Hetty, Una en Lieselotte hebben een staatsbeurs gekregen en zijn aangenomen bij de beste universiteiten van het land. Ze kunnen niet wachten om uit hun ingeslapen kuststadje te vertrekken. Maar eerst bespreken de drie hun zomerplannen. Hetty is toegelaten tot de studie letterkunde in Londen, en gaat met een koffer vol boeken naar het Lake District om nog gauw haar literatuurkennis op peil te brengen. Bijkomend voordeel: zo hijgt haar bemoeizieke moeder haar niet zo in de nek. Una maakt zich op voor een fietsvakantie door de countryside met een jongeman die als kind bij de viswinkel werkte en daarom bekend staat als ‘Ray de visjongen’. De joodse Lieselotte – die met het kindertransport uit nazi-Duitsland is gevlucht en is ondergebracht bij een Quaker-familie, en door haar klasgenoten altijd ‘die Duitse’ wordt genoemd – besluit halsoverkop haar enige nog levende familielid op te zoeken in de Verenigde Staten. In Een lange zomer vrij is rasverteller Jane Gardam op de toppen van haar kunnen. Ze toont ons drie jonge vrouwen op de drempel van volwassenheid: klaar om Yorkshire, de oorlog en de eeuwige verwachtingen van hun ouders achter zich te laten. Maar wat als ze die zomer ook afstand nemen van elkaar?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ali Abdaal – Feel-Good Productiviteit
(Atlas Contact)
Het geheim van productiviteit is niet discipline, maar plezier. In dit vrolijke en praktische boek laat Abdaal zien hoe je tegelijkertijd je werkplezier én je productiviteit kunt vergroten.
Productiviteit draait om discipline en de weg naar succes bestaat uit eindeloos zwoegen. Tenminste, dat is wat we onszelf voorhouden. Maar kan het ook anders?
Puttend uit tientallen jaren psychologisch onderzoek laat Ali Abdaal zien wat het geheim van productiviteit is: je goed voelen. Want als je plezier hebt in je werk, dan komt de productiviteit vanzelf.
Met inspirerende verhalen en een berg aan praktische, uit voerbare technieken helpt Abdaal je om Feel-Good Productiviteit in je leven te integreren. Zo laat hij zien hoe je met slimme trucs saaie klussen leuk kan maken. Hoe je nieuws gierigheid en avontuur centraal kan stellen. En hoe het helpen van collega’s ook jou nieuwe energie geeft. Wie de vrolijke filosofie van Abdaal durft te omarmen, wordt niet alleen productiever, maar ook een gelukkiger en completer mens.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tomas Lieske – Wij van de Ripetta
(Querido)
Rome, 1600. In een wijnhuis waar de schilder Caravaggio en zijn hulp Cecco vaak komen, zitten mannen te kletsen en te drinken. Dan komt een zekere Will uit Stratford, Engeland, binnen. De mannen hebben eerst geen zin in de vreemdeling, maar al snel oefent hij een grote aantrekkingskracht op hen uit. En Lena, Caravaggio’s favoriete model, wordt dodelijk verliefd op hem. Will is tot wonderlijke dingen in staat: bijvoorbeeld op een paard springen en erop rijden, terwijl het er helemaal niet is. Wanneer hij na een paar weken vertrekt, laat hij de achterblijvers in diepe rouw en ontgoocheling achter.
Op betoverende wijze wekt Tomas Lieske zowel de schilderijen van Caravaggio als de dagelijkse werkelijkheid van toen tot leven, in een verleidelijk verhaal over een onwaarschijnlijke maar niet onmogelijke ontmoeting.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Arjan Broere, Lianne Terpstra – De kleine gewoontes
(Atlas Contact)
Slimme, handzame samenvatting van de bestseller Atomic Habits (J. Clear), aangevuld met voorbeelden en inzichten uit de praktijk van de auteurs: verbeter stap voor stap je gedrag én hou dat vol.
Je gedrag verbeteren én dat ook volhouden bereik je niet door radicaal het roer om te gooien, maar door je bewust te worden van je gewoontes en die stapje voor stapje aan te passen. Gewoontes automatische gedragingen die worden ingegeven door herhaling en beloning spelen namelijk een cruciale rol in ons dagelijks leven. Dat stelt James Clear in zijn internationale bestseller Atomic Habits (Elementaire gewoontes).
In De kleine gewoontes vatten Arjan Broere en Lianne Terpstra de belangrijkste bevindingen uit Atomic Habits samen en vult deze aan met voorbeelden en inzichten uit zijn eigen trainingspraktijk. Zo kan ook jij met een aantal kleine, praktische veranderingen gestaag bouwen aan meer productiviteit, een betere gezondheid, of andere goede gewoontes die voor jou van belang zijn.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Joël Dicker – Een wild dier
(De Bezige Bij)
2 juli 2022, twee criminelen staan op het punt een grote juwelierszaak in Genève te beroven. Maar deze overval zal geen gewoon nieuwsbericht opleveren…
Twintig dagen eerder, in een rijke buitenwijk aan de oevers van het Meer van Genève, bereidt Sophie Braun zich voor om haar veertigste verjaardag te vieren. Het leven lacht haar toe. Maar ineens begint haar idyllische wereld te wankelen. Haar man is verstrikt in zijn kleinzielige plannetjes en haar buurman, een politieman met een slechte reputatie, is door haar geobsedeerd en bespioneert haar. Dan ontvangt ze op haar verjaardag van een mysterieuze afzender een cadeau dat haar leven voor altijd zal veranderen. Ze zal vele reizen terug in de tijd maken, ver van Genève, om tot de kern te komen van dit duivelse complot waar niemand ongedeerd uit zal komen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Yoko Ogawa – Hotel Iris
(Cossee)
‘Wat denk je wel, idioot? Niet te geloven, ouwe viezerik!’ De zeventienjarige Mari werkt met tegenzin als receptioniste in het hotel van haar strenge moeder. Ze hoort een vrouw schreeuwen in kamer 202. Niet veel later stormt de vrouw woedend naar buiten, gevolgd door een ijzig kalme heer. ‘Hou je kop, hoer,’ zegt hij, stil maar gedecideerd, majesteitelijk bijna. Terwijl de andere hotelgasten geschokt toekijken, de vrouw wegspurt en Mari’s moe der de situatie probeert te sussen, voelt Mari zich op een vreemde manier aangetrokken tot deze veel oudere man. Wie is hij, en wat deed hij in de hotelkamer? Daarna achtervolgt ze hem heimelijk. De man blijkt een trotse maar weinig succesvolle vertaler, die woont op een eiland vlak bij het hotel. In het stadje gaan geruchten dat hij zijn vrouw heeft vermoord, maar Mari raakt verslaafd aan de opwinding die ze voelt. Meer en meer ontworstelt ze zich aan haar moeder en geeft ze zich over aan de wensen van de vertaler. Hij wijdt haar in in een duister rijk van zowel pijn als plezier.
Hotel Iris is een razend spannende roman over de soms gewelddadige manier waarop we liefhebben, en geeft een diep inzicht in de aantrekkingskracht van gevaar.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Richard Osman – Voor al uw moordzaken
(Cargo)
Steve Wheeler is gepensioneerd. Af en toe doet hij nog wat recherchewerk, maar hij geniet vooral van zijn rust, meedoen aan pubquizzen, zijn favoriete bankje en zijn kat die op hem wacht als hij thuiskomt. Een avontuurlijk leven laat hij inmiddels over aan zijn schoondochter.
Amy Wheeler leeft namelijk op adrenaline en wil niks weten van rust en kalmte. Ze werkt als privébeveiliger, en is op een afgelegen eiland om de wereldberoemde schrijfster Rosie D’Antonio in leven te houden. Op zich een makkelijke klus, maar een lijk, een zak geld en een moordenaar die het op Amy heeft gemunt zorgen ervoor dat ze de hulp inroept van de enige persoon die ze vertrouwt. Het is het begin van een wereldwijde race tegen de klok. Kunnen Amy en Steve een moordbeluste vijand een stap voor blijven?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Merijn de Boer – Lieve Hannibal
(Querido)
Merijn de Boer werkte als redacteur voor een uitgeverij en was verder nogal een huismus, tot zijn vrouw als diplomaat werd uitgezonden naar New York. Hij zegde zijn baan op en ging zich helemaal op het schrijven richten. Met hun dochter van zes maanden belandden ze in een appartement op de 38ste verdieping van een flatgebouw op Manhattan. Na New York verhuisden ze naar Jeruzalem en een paar jaar later naar Tunesië.
In de verhalen in Lieve Hannibal beschrijft De Boer hoe het is om als schrijver in het buitenland te wonen. Net als in zijn geliefde romans De Saamhorigheidsgroep en Het Surinamedagboek weet hij als geen ander tragiek aan humor te koppelen en valt er naast veel te ontdekken ook veel te glimlachen om zijn belevenissen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Elisabeth Steinz – De kleine Steinz
(De Bezige Bij)
In De kleine Steinz laat hoofdpersonage Elisabeth Steinz zich verleiden door de baldadige woorden van Conrad, ‘een schrijver met enige bekendheid’ die haar groot wil maken. Hij geeft haar het advies om te schrijven over de geboortegrond van haar man, een klein Spaans dorp waar nooit iets gebeurt. Vanaf dat moment mislukt alles.
De kleine Steinz is een messcherpe en humoristische roman over de zin en onzin van het najagen van talent en ambities. Met een perfect gevoel voor timing neemt Elisabeth Steinz de lezer vanaf de eerste pagina mee in een vermakelijk avontuur dat haar bij de grote vragen brengt: hoe verhoudt ze zich als moderne vrouw tot mannen, tot haar eigen ego, tot het schrijverschap en tot ‘het einde der tijden-achtige sfeertje’ in het nieuws.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Hinke Piersma – Vergeet de trieste dagen…
(Querido)
De Joodse jurist David Simons (1904-1998) bewoog zich zijn hele leven ogenschijnlijk moeiteloos tussen twee werelden. Hij maakte al vóór de Tweede Wereldoorlog carrière in een niet-Joodse omgeving; daarbuiten zette hij zich, gedreven door zionistische idealen, in voor de Joodse gemeenschap. Met zijn gezin overleefde hij de Duitse bezetting onder bescherming van het departement van Binnenlandse Zaken. Na de oorlog pakte hij zijn vooroorlogse leven weer op. David Simons wilde vooruitkijken. Maar de verdrietige dagen van vervolging en verlies lieten zich niet wegwensen. Zijn echtgenote Ida, pianiste en schrijfster, leed eronder, en ook buiten de intimiteit van het eigen gezin was de oorlog nooit ver weg.
Hinke Piersma ging in dit boek de uitdaging aan om te schrijven over een man die weinig prijsgaf over zijn (privé)leven en zich zelden uit de tent liet lokken.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Edgar Cairo – Kopzorg
(Cossee)
Kopzorg speelt zich af in Suriname, waar de sporen van de plantagecultuur nog duidelijk aanwezig zijn. De mensen leven onder kommervolle omstandigheden en er is niet veel toekomstperspectief. Vader Nelis is arm en werkt zich een slag in de rondte om zijn gezin te eten te kunnen geven. Hij is plichtsgetrouw en een man met idealen. En hij draagt zijn jongste zoon op handen. Maar de hechte band tussen de twee gaat langzaamaan kapot. De zoon die het verhaal vertelt probeert de teloorgang van de vader te begrijpen. Is Nelis’ gebrek aan zelfvertrouwen en zelfrespect te verklaren uit de langjarige onderdrukking van zijn voorvaderen?
Kopzorg is het debuut van Cairo. In 1969 kwam de roman uit in Suriname onder de titel Temekoe, tien jaar later in Nederland met de titel Temekoe/Kopzorg en in 1988 nogmaals met de toevoeging Het verhaal van vader en zoon. Dit veelvoud aan publicaties laat zien hoe belangrijk deze deels autobiografische tekst voor Edgar Cairo was.
Aandacht in de media:
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/07/01/de-na-ijleffecten-van-het-kolonialisme-a4858219
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/07/11/hoe-edgar-cairo-in-zijn-heruitgegeven-roman-kopzorg-verstikkende-vaderliefde-omzet-in-onverschilligheid-a4859420
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jakub Malecki – Aangrenzende kleuren
(Querido)
Kun je sterven van verlangen? Timmerman Krystian raakt gefascineerd door deze vraag als hij in de zomer van 1906 aan een doodskist werkt voor een naar verluidt van verlangen gestorven vrouw. Dan is er de oude dementerende Aniela, die geen heden meer heeft, maar ook geen toekomst, net als de depressieve zoon van de plaatselijke dokter. Maar achter het grauwe alledaagse leven en de ondefinieerbare gevoelens van deze dorpsgenoten bruist het van de emoties. Wanneer Krystians dochter op zoek gaat naar de Duivel, de zwerver die eigenlijk Adam heet en met zijn hond God in de bossen leeft, zet dat alles in beweging. Hun lotgevallen vermengen zich en grijpen in elkaar – tenslotte is niemand een eiland, iedereen resoneert met iemand.
Aangrenzende kleuren is een roman over moed, vergelding en onmogelijke liefde. Over doden die nooit helemaal sterven en verlangens die als een besmettelijke ziekte zijn.
Aandacht in de media:
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/08/29/de-nieuwe-roman-van-jakub-malecki-gaat-over-een-verlangen-dat-iedereen-op-hol-laat-slaan-a4864071
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Patrick Modiano – De danseres
(Querido)
‘Waarom associeer ik Balletstudio Wacker toch met de herfstmaanden en het eerste begin van de winter, ’s morgens vroeg als het nog geen licht is, en aan het einde van de middag als het al donker is? Op die tijdstippen had je het gevoel samen te vallen met de stad. Je liep daar en je was niet meer dan een stofje in stoffige straten.’
Aandacht in de media:
https://www.parool.nl/boeken/recensie-in-de-grootse-buitengewone-roman-de-danseres-verdwijn-je-in-het-parijs-van-vijftig-jaar-geleden~b76959c9/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Marthe Walter – Ik wil gewoon mijn moeder terug
(Atlas Contact)
Toen Marthe Walter de eerste nacht in haar nieuwe huis sliep, kwam het besef: mijn moeder weet niet meer waar ik woon. Al een halfjaar hadden ze elkaar niet gesproken. Wat begon met een woordenwisseling over fakenews liep op tot een splijtend conflict over autonomie, geo-engineering en corrupte politici. Wat als je allebei in een andere werkelijkheid gelooft? Kan je elkaar dan nog vinden? Wereldwijd worden talloze families en vriendengroepen verscheurd door polarisatie. Opgeklopt door de media en algoritmes vertrouwen mensen die van elkaar hielden elkaar opeens niet meer. In dit boek vertelt Marthe openhartig over hoe de politiek haar familie binnensloop. Hoe de gesprekken opeens over chemtrails en vaccinaties gingen, hoe gezelligheid werd ingeruild voor vervreemding en bovenal hoe ze een van de belangrijkste personen in haar leven kwijtraakte: haar moeder. Met een onbevangen blik onderzoekt ze hoe het zover heeft kunnen komen. Kunnen Marthe en haar moeder de band weer herstellen?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Hjorth Rosenfeldt – De schuld
(Cargo)
Vanja Lithner vecht om haar afdeling bij de Nationale Recherche te redden, die in een diepe crisis verkeert sinds een van de collega’s is ontmaskerd als seriemoordenaar. Dan wordt net buiten Västerås het lichaam van een vrouw aangetroffen. Het oplossen van deze zaak kan het voortbestaan van het team enorm helpen. Hun onderzoek wijst uit dat de moord alles te maken heeft met één persoon, Sebastian Bergman – en juist hij is na de recente gebeurtenissen persona non grata bij de recherche. Zal zijn terugkeer de ondergang van het onderzoeksteam worden?
In deze grootse finale van de Bergmankronieken wordt Sebastian geconfronteerd met de trauma’s uit zijn verleden, en krijgt hij een laatste kans om zijn leven een nieuwe richting op te sturen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bernhard Schlink – Het late leven
(Cossee)
Martin, sechsundsiebzig, wird von einer ärztlichen Diagnose erschreckt: Ihm bleiben nur noch wenige Monate. Sein Leben und seine Liebe gehören seiner jungen Frau und seinem sechsjährigen Sohn. Was kann er noch für sie tun? Was kann er ihnen geben, was ihnen hinterlassen? Martin möchte alles richtig machen. Doch auch für das späte Leben gilt: Es steckt voller Überraschungen und Herausforderungen, denen er sich stellen muss.
Aandacht in de media:
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/06/waar-het-leven-om-draait-volgens-schrijver-bernhard-schlink-de-aangekondigde-dood-houdt-mij-natuurlijk-ook-bezig-a4855497
https://www.volkskrant.nl/boeken/ook-als-je-oud-bent-leef-je-echt-zegt-schrijver-bernhard-schlink-het-is-niet-zo-dat-alles-geleidelijk-minder-wordt~bb71a27d/
https://www.parool.nl/boeken/recensie-zo-praat-een-jochie-van-6-toch-niet-het-late-leven-wordt-opeens-kleurrijker-en-ongeloofwaardiger~b0e65efe/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Michaïl Sjisjkin – Mijn Rusland. Oorlog of vrede?
(Querido)
‘Het doet pijn Russisch te zijn.’ Zo begint dissident Michaïl Sjisjkin, zoon van een Oekraïense moeder en een Russische vader, het boek dat hij móést schrijven toen de oorlog aan Oekraïne verklaard werd. Bijna dertig jaar geleden emigreerde hij; nu lijken hem ook de taal en de literatuur te zijn afgepakt. Op inzichtelijke wijze legt hij de wortels bloot van de problemen die Rusland al van oudsher kent en de verhouding met het Westen. Bevlogen speculeert hij over ‘zijn Rusland’, waar het deel van het volk dat vóór democratische waarden is het voor het zeggen krijgt. Maar daarvoor zou ook het andere deel van de Russen niet langer meer de leugens van de dictatuur moeten geloven, en net als de Duitsers na Hitler gezamenlijk schuld moeten bekennen. Zit Rusland in een vicieuze cirkel van dictatuur en revolutie, of zal het volk een uitweg uit de geschiedenis weten te vinden?
Aandacht in de media:
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/05/02/schrijver-michail-sjisjkin-rusland-leeft-in-een-historisch-getto-a4197737
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ismail Kadare – Het Dromenpaleis
(Querido)
De twintigjarige Mark-Alem, telg van een oud geslacht van hoogwaardigheidsbekleders, krijgt een baan aangeboden bij het Dromenpaleis. Dat is de kafkaëske instelling waar de dromen die men in alle delen van het Ottomaanse Rijk verzamelt en noteert, worden beoordeeld en geïnterpreteerd. Wekelijks kiezen ze daar een meesterdroom uit om aan de sultan te presenteren. Die keuze is gebaseerd op de relevantie voor het voortbestaan van het rijk.
Mark-Alem zoekt zijn weg in het bureaucratische labyrint. Wanneer hij verraderlijk snel op de hiërarchische ladder stijgt, wordt hij tegen wil en dank een onderdeel van het overheidsapparaat.
Aandacht in de media:
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/07/01/bloedwraak-nevels-en-sobere-taal-in-zijn-romans-en-verhalen-liet-ismail-kadare-zien-hoe-dictaturen-werken-a4858246
https://www.parool.nl/kunst-media/ismail-kadare-1936-2024-schrijver-in-de-traditie-van-het-vertellen-van-verhalen-die-teruggaat-tot-homerus~be7f6c67/
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/07/05/ismail-kadare-schreef-over-een-hel-bevolkt-met-nachtmerries-die-de-gedaante-van-mensen-hebben-aangenomen-a4858746#/krant/2024/07/05/#306
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ana van Es – De Bagdad-Berlijnexpress
(De Bezige Bij)
We stellen ons het Midden-Oosten voor als een regio vol oorlog en chaos. Maar er rijdt ook nog een trein doorheen, over een Europese spoorlijn van ruim een eeuw oud – aangelegd door Duitsers, Britten en Fransen die op zoek waren naar olie, oudheden en onontgonnen land.
Hoe werkt het koloniale verleden door in het Irak en Syrië van nu? In De Bagdad-Berlijnexpress reist Ana van Es langs dit spoor, vanaf de Perzische Golf, door het voormalige kalifaat van IS. Op de spoorlijn is de dood nooit ver weg. Maar op het Centraal Station van Bagdad durven ze ook te dromen: over toeristen die terugkeren en een snelle verbinding naar Europa.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Joost van Bellen – Fenix
(Podium)
Van Bellen kruipt in Fenix weer in de huid van zijn alter ego Beer van Munster. De setting is Club Fenix, een unieke, beruchte en wereldberoemde club waar afwijkend gedrag niet bestraft, maar juist uitbundig gevierd wordt. Een plek die de bakermat wordt van house en waar een weergaloos gesamtkunstwerk ontstaat vol muziek, performances, decors, mode en beeldende kunst. Maar ook de plek waar roekeloosheid, aids en zelfdestructie diepe wonden achterlaten.
Fenix is een veelkoppig verhaal over transformatie en de zoektocht naar liefde en bestaansrecht. Een verhaal waarin Van Bellen met zijn wervelende en met humor doorspekte stijl de kleurrijke personages die de RoXY tot de voorhoede van de tijdsgeest maakten tot leven weet te wekken – en te eren.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Milena Michiko Flašar – Boven aarde, beneden hemel
(Cossee)
Meneer Ono overleed onopgemerkt. Alleen. Er zijn er velen zoals hij, steeds meer. Pas als het buiten warmer wordt, bellen de buren naar een gespecialiseerde schoonmaakploeg die dergelijke Kodokushi-gevallen ‘opruimt’. Suzu, nieuw in de ploeg, legt zich schoorvoetend neer bij dit veeleisende werk. Het vergt veel geduld, eerbied en zorg, evenals een sterke maag. Maar Suzu is een snelle leerling; ze leert mensen vlot kennen, zowel dood als levend. De steden groeien, maar het huisaanbod wordt steeds duurder en kleiner. Tegelijkertijd nemen mensen meer afstand van elkaar en vervaagt de grens tussen desinteresse en discretie. Suzu vindt de omgang met mensen maar ingewikkeld, zelfs met de collega die net als zij een teruggetrokken single met een gebruiksaanwijzing is. Maar het gezelschap van haar goudhamster helpt tegen de eenzaamheid. Milena Michiko Flašar slaagt erin Suzu’s verhaal op een frisse, komische manier te vertellen, met vertederende schoonmaakploegpersonages bij wie je graag verblijft. Een verrassende en klaarwakkere roman over de ‘laatste dingen’
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Marja Pruis – 11 onder 35
(Pluim)
Onlangs publiceerde het Engelse literaire tijdschrift Granta een nieuwe editie van hun keuze van de twintig beste jonge schrijvers onder de veertig. Elke tien jaar maken zij de balans op. Vaak bestond de lijst uit grotendeels mannelijke schrijvers, dit keer kozen ze vijftien vrouwen, vier mannen en een trans man. Hoe ziet het literaire landschap er in Nederland en België uit?
11 onder 35 is een barometer van het literaire klimaat en een voorspelling van de literaire sterren van de toekomst. Wie hoort erbij, wie niet en wat zegt dat over de literaire wereld? 11 onder 35 is een snapshot van de komende generatie schrijvers. Ontdek de nieuwe stemmen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Daniel Gibbs & Teresa H. Barker – Een tatoeage op mijn brein
(Athenaeum—Polak & Van Gennep)
Dr. Daniel Gibbs is een van de 50 miljoen mensen met de diagnose alzheimer. In tegenstelling tot de meeste patiënten heeft hij vijfentwintig jaar gewerkt als neuroloog, en patiënten verzorgd met de ziekte waaraan hij nu zelf lijdt. Ook ongebruikelijk is dat hij al jaren voordat er een officiële diagnose kon worden gesteld begon te vermoeden dat hij alzheimer had. Genetische tests toonden aan dat hij drager was van allelen (een gen-variant) die het risico op het ontwikkelen van de ziekte verhogen, en hij merkte lang daarvoor symptomen op van milde cognitieve stoornissen.
In dit persoonlijke verslag beschrijft Gibbs het effect dat de ziekte op zijn leven heeft en zet hij zich in voor vroegtijdige herkenning ervan. Hij verweeft klinische kennis van tientallen jaren zorg met zijn eigen ervaring met de ziekte. Dit optimistische verhaal van een man die alles op alles zet om een progressieve ziekte zo lang mogelijk beheersbaar te houden zal iedereen helpen die van dichtbij te maken heeft met alzheimer.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jan van Aken – Het xoanon [proeflezen]
(Querido)
Als de Grote Oorlog voorbij is, en het Ottomaanse Rijk verslagen, bezetten de grootmachten Constantinopel. Terwijl Wit-Russische vluchtelingen de stad overspoelen en in het oosten van het land een nieuwe oorlog oplaait, begint zich in de chique wijken al de geest van de vrolijke jaren twintig te roeren.
Beaujon, een vrijbuiter met een neutraal paspoort, leidt in dit Constantinopel een comfortabel leven. Te comfortabel, naar zijn zin. Dat verandert als hij betrokken raakt bij een aanslag op een antiek monument, waarbij een antiquiteit van onschatbare waarde zou zijn buitgemaakt. In dit explosieve krachtenveld menen veel groepen en individuen hun voordeel te kunnen doen met dit geheimzinnige xoanon.
Ook de neutrale Beaujon kan zich niet langer afzijdig houden. Maar hij heeft veel hogere ambities dan wat hij ziet als de jacht op een hersenschim.
Aandacht in de media:
https://www.parool.nl/boeken/recensie-jan-van-aken-toont-met-een-indiana-jonesachtige-klopjacht-hoe-je-nooit-de-kracht-van-symbolen-moet-onderschatten~bbd9a652/
https://www.volkskrant.nl/boeken/in-het-xoanon-lijken-de-historische-feiten-schrijver-jan-van-aken-in-de-weg-te-zitten~b291d671/
https://www.groene.nl/artikel/trojaanse-talisman
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/03/28/geristsel-en-gekonkel-daarvoor-is-de-hoofdpersoon-in-jan-van-akens-nieuwe-roman-naar-constantinopel-gekomen-a4194518
https://doorbraak.be/recensies/jan-van-aken-en-de-droom-van-lord-byron
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Huib Modderkolk – Dit wil je écht niet weten
(Podium)
‘Ik wil dit eigenlijk niet weten,’ krijgt onderzoeksjournalist Huib Modderkolk regelmatig te horen wanneer hij vertelt over de gevaren van moderne technologie. Diezelfde houding treft hij bij bedrijven en de overheid.
Als hij zelf doelwit wordt van een inlichtingenoperatie, ondervindt Modderkolk de gevolgen van die naïeve opstelling. Zijn daaropvolgende onderzoek brengt hem bij mensen die, soms met gevaar voor eigen leven, stap voor stap laten zien dat internet een magnifiek wapen is. Van Den Haag tot Sint Petersburg en van Eindhoven tot Teheran stuit hij op angstaanjagende verhalen die normaal verborgen blijven. Zo ontdekt hij waar onze meest intieme data belanden, waarom Nederland een risicovol detectiesysteem verspreidde en hoe ver China wereldwijd is doordrongen in kritieke systemen. Dit wil je écht niet weten is – net als Modderkolks alom geprezen bestseller Het is oorlog maar niemand die het ziet – een bloedstollende pageturner over de schaduwkanten van de online samenleving.
Aandacht in de media:
https://www.parool.nl/ps/onderzoeksjournalist-huib-modderkolk-waarschuwt-met-verontrustend-boek-als-de-chinezen-het-willen-zetten-ze-hier-gewoon-de-stroom-uit~b6e9e927/
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/03/21/journalist-huib-modderkolk-raakte-verstrengeld-in-een-digitale-wereld-vol-spionnen-a4193769#/krant/2024/03/22/#316
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Désanne Van Brederode – Hoe het vuur te redden
(Querido)
Kennen we het vuur nog? Het open haardvuur op televisie biedt veilige vlammen, urenlang – zonder rook, roetdeeltjes en rotzooi. Daarmee is het precies het soort vuur dat we nog dulden: fel flakkerend maar koud en geurloos. De vlammen op het scherm doen denken aan het vuur waarmee we vandaag de dag leven. Flitsend, assertief en brandend van ambitie, maar tegelijkertijd zijn er meer mensen dan ooit depressief – opgebrand.
Désanne van Brederode zoekt het vuur waar het nog brandt. Van midzomernachtvuren, zwart beroete kerken en vurige, flamboyante en cholerische zielen tot het vuur van liefde en erotiek en de vlammen van de zon en de sterrenhemel. Het komt erop aan de innerlijke vlam aan te wakkeren. De vonk van de verbeelding is het enige wat je daarbij nodig hebt.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Frank Verhallen – Je leven spelen
(Thomas Rap)
De komiek, de aanjager, de grootdenker, de gulzigaard, de beterweter, de trooster, de criticus, de romanticus, de sentimentalist, de ‘driftkakker’.
Youp van ’t Hek (1954) geldt al decennialang als de populairste en meest invloedrijke cabaretier van ons land. Sinds de jaren tachtig speelt hij onafgebroken voor uitverkochte zalen, van zijn boeken zijn meer dan vijf miljoen exemplaren verkocht en de tv-registraties van zijn voorstellingen en oudejaarsconferences trekken meer dan zeventig miljoen kijkers. In mei 2024 neemt hij na vijftig jaar afscheid van het theater. Het is mooi geweest, hij stopt liever uren te vroeg dan een minuut te laat.
Je leven spelen schetst aan de hand van Youps immens succesvolle carrière een scherp portret van de jongen die er ooit van droomde uit te groeien tot een belangrijk cabaretier en die er, dankzij zijn tomeloze energie en gedrevenheid, in slaagt om die droom binnen tien jaar te laten uitkomen. Van scharrelen in theatertjes met slechts enkele bezoekers tot zijn doorbraak naar het grote publiek in de Alles Is Anders Show in 1984; van zijn eerste oudejaarsconference in 1989 – met de beruchte Buckler-tirade – tot een maandenlang uitverkocht Koninklijk Theater Carré tijdens zijn afscheidstournee. In alles wat Youp al die jaren schrijft, vertelt en zingt, put hij uit zijn persoonlijk leven, dat hij hartstochtelijk leeft als was het zijn ‘allerlaatste uur’.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .