Onderstaande boeken heb ik in 2025 gecorrigeerd of persklaar gemaakt (tekstredactie)
Recentste titel boven, oudste titel beneden

Ties Gijzel & Mira Sys – Wie betaalt, mag vervuilen
(Follow the Money)
Ga je vliegen? Compenseer je schuldgevoel voor een paar euro! Stoot je fabriek veel broeikasgassen uit? Plant een bos! Heeft je bouwproject het leefgebied van koala’s vernietigd? Creëer elders een fijne, nieuwe leefplek voor flamingo’s! Welkom in de wereld van klimaatcompensatie. Door geld te steken in natuurprojecten, kunnen overheden, bedrijven en consumenten hun uitstoot ‘wegstrepen’, alsof die nooit heeft bestaan. Zo is er een lucratieve markt ontstaan waarop bomen en dieren worden verhandeld als financiële producten. Via de Zuidas en Wall Street gaan er honderden miljoenen euro’s om in deze handel. Maar wie wordt hier nu echt beter van? Onderzoeksjournalisten Ties Gijzel en Mira Sys geven een onthullende inkijk in de compensatie-industrie. Ze spraken met financiële handelaren, ondernemers, milieu-onderzoekers en Inheemse gemeenschappen in wier leefgebied controversiële natuurprojecten plaatsvinden. Nu de Europese Unie en de Verenigde Naties het compensatie-idee steeds steviger omarmen en techbedrijven er de oplossing in zien voor hun energieslurpende AI, dringt de vraag zich op: kunnen we ons werkelijk uit de klimaatcrisis kopen?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Nico Dijkshoorn – De terugkeer van Kuif den Dolder
(Thomas Rap)
Het laatste wat de mensen van Kuif zagen is dat hij van het veld liep. Daarna heeft hij nooit meer iets van zich laten horen. Op een dag krijgt dorpsgenoot Dikkie van der Tol een telefoontje: of hij weet dat hij in een echt boek staat? In Uffelte is men niet blij: Laster! Rechtszaak! Smartengeld! Maar dan komen er vreemde mensen in het dorp, fans van Kuif die alles van hem willen weten. In een mum van tijd zijn er Kuifwandelingen, een Kuif-beeld, Kuif-kerkdiensten en Kuif-gebakjes. Net als de Kuif-industrie op volle toeren draait, besluit de verloren zoon zelf weer in Uffelte te gaan wonen, tot groot chagrijn van de dorpsbewoners, die eerder helemaal binnenliepen vanwege zijn mysterieuze verdwijning. In het diepste geheim wordt er overlegd: Kuif moet opnieuw verdwijnen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Wiesław Myśliwski – Het paleis
(Querido)
Wanneer het de landheer aan het begin van de oorlog te heet onder de voeten wordt, vlucht hij en laat hij zijn landgoed onbeheerd achter. De herder Jacob, die altijd al nieuwsgierig was naar hoe het paleis er vanbinnen uitziet, neemt zijn kans waar. Hij loopt door de verlaten gangen, dwaalt van vertrek naar vertrek, verwonderd door alle rijkdom. Terwijl hij portretten van de adellijke familie bekijkt, vereenzelvigt hij zich in gedachten met de ene na de andere aristocraat uit het verleden. Om meteen daarna ook weer woedend te worden vanwege de grote klassenverschillen in de Poolse samenleving.
Jacobs monoloog is een waar taalvuurwerk, voortgestuwd door zijn morele verontwaardiging, die de vernietiging van het paleis niet alleen onvermijdelijk maakt maar ook rechtvaardigt.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Frédéric Lenoir – De droom van Marcus Aurelius
(Athenaeum—Polak & Van Gennep)
De Overpeinzingen van Marcus Aurelius (121-180) vormen voor talloze lezers een leidraad bij het inrichten van hun leven. Hoe wist de keizer van het Romeinse Rijk zijn kalmte te bewaren te midden van het tumult van oorlogen, verraad, epidemieën en natuur-rampen die het rijk tijdens zijn bewind bijna twee decennia lang op zijn grondvesten deden schudden?
De Franse filosoof en socioloog Frédéric Lenoir schildert een ontroerend en scherp portret van Marcus Aurelius. Hij gaat in op het gedachtegoed van Aurelius en zijn streven een beter mens te worden.
Frédéric Lenoir schrijft in De droom van Marcus Aurelius over de principes van het stoïsche denken die Aurelius vanaf zijn prille jeugd hebben gevormd, en over diens Overpeinzingen: het universum is als een groot levend organisme waarin alles van elkaar afhankelijk is; goed en kwaad bestaan alleen in onze morele intenties en niet in externe gebeurtenissen; vrijheid en vreugde liggen in de liefdevolle aanvaarding van ons lot; het is niet de werkelijkheid die ons gelukkig of ongelukkig maakt, maar onze voorstelling ervan; het nastreven van individueel geluk moet altijd gekoppeld zijn aan de zorg voor het algemeen welzijn. Die essentiële thema’s zijn tweeduizend jaar later nog steeds relevant.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Salih El Saddy – Vandaag was weer erger dan gisteren
(Zwartjes & Labović)
Vandaag was weer erger dan gisteren is het dagboek van arts Salih El Saddy, die een maand lang werkte in het Al Shifa-ziekenhuis in Gaza. Onder constante dreiging van bombarde- menten opereerde hij gewonden, troostte hij families en werkte zij aan zij met collega’s die bleven doorgaan, ondanks alles. Dit boek laat niet alleen de rauwe realiteit van de Palestijnen zien, maar ook de kracht van mensen die elkaar blijven helpen. Een indringend verhaal over moed, medemenselijkheid en hoop, waar die het hardst nodig is.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Hans Anker – Burgemeester in oorlogstijd
(Cossee)
Op 20 juli 1944 springen negen militairen boven het Zeeuwse Sint Philipsland uit een door Duits afweergeschut getroffen Amerikaanse bommenwerper. Acht van hen worden door de Duitsers gearresteerd, de negende weet te ontsnappen. Burgemeester Kleppe wil de bezetter niet opnieuw tegemoetkomen, verraadt de ontsnapte niet en duikt onder met zijn gezin. Tijdens de Slag om de Schelde in 1944 raakt hij zwaargewond. Bij zijn terugkeer in Sint Philipsland ontdekt Kleppe tot zijn ontsteltenis dat een verzetsleider zijn positie heeft ingenomen. Kleppe zou zich schuldig hebben gemaakt aan oorlogsmisdaden. Na de bevrijding begint een jarenlange strijd om eerherstel. Eerst met een Zeeuwse zuiveringscommissie, dan met het Centraal Orgaan op de Zuivering van Overheidspersoneel in Den Haag, dat adviseert tot oneervol ontslag. Ondertussen stapelen nieuwe beschuldigingen zich op.
Burgemeester in oorlogstijd is het waargebeurde verhaal van Hanton Pieter Kleppe (1887-1976), maar ook het veel grotere Nederlandse verhaal over verraad, loyaliteit en rechtvaardigheid, over bijzondere rechtspleging en zuivering in de bestuurlijke chaos na de bevrijding. De parallellen met onze tijd zijn onmiskenbaar.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Kiran Desai – De eenzaamheid van Sonia en Sunny
(De Bezige Bij)
In de besneeuwde bergen van Vermont voelt Sonia zich eenzaam. Ze is een studente met aspiraties om schrijver te worden. Omdat ze heimwee heeft naar haar thuisland India staat ze open voor de liefde van een oudere kunstenaar. Deze man zal haar in de komende jaren in zijn duistere greep houden. In Brooklyn is de eveneens uit India afkomstige Sunny net zo eenzaam. Hij worstelt met zijn bestaan als journalist en is constant in de war, zowel door de acties van zijn Amerikaanse vriendin, als door het land waarin hij zijn toekomst hoopt op te bouwen. In India kunnen hun families zich niet voorstellen dat Sonia en Sunny eenzaam zijn in deze grote, drukke wereld en ze regelen een ontmoeting tussen de twee. Een klunzige actie, die er alleen maar voor zorgt dat Sonia en Sunny uit elkaar worden gedreven, nog voor ze de kans krijgen om verliefd te worden op elkaar.
Aandacht in de media: https://www.nrc.nl/nieuws/2025/10/30/in-de-meesterlijke-nieuwe-roman-van-kiran-desai-heeft-iedereen-recht-op-een-rijk-innerlijk-a4910844
https://www.parool.nl/kunst-media/de-eenzaamheid-van-sonia-en-sunny-van-kiran-desai-ambitieuze-roman-heeft-het-allemaal~b31f21dd/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Thomas Bollen – Geld genoeg, maar niet voor jou
(Follow The Money)
Dit boek laat je anders naar de euro’s op je bankrekening kijken. Waarom kan de een met hard werken en sparen geen woning betalen, terwijl de ander slapend rijk wordt van stijgende huizenprijzen? Waarom is er wel geld voor investeerders om zorgorganisaties op te kopen en uit te kleden, en niet om de economie snel te verduurzamen? Om de grote problemen van nu op te lossen, moeten we het hebben over hoe ons geld écht werkt – en hoe het anders kan. Onderzoeksjournalist Thomas Bollen neemt je mee naar het internationale strijdtoneel van ons geld. Hier nemen burgerbewegingen, wetenschappers en oud-bankiers het op tegen de machtigste bedrijven ter wereld. Samen reizen we langs de goudkluizen en banktorens van de gevestigde financiële orde. We volgen hoe geld door de samenleving stroomt en ontrafelen hoe tech-miljardairs en cryptobedrijven met hun digitale munten stilletjes de macht overnemen. Als we niet ingrijpen, groeit de kloof tussen de superrijken en de rest. ‘Geld genoeg – maar niet voor jou’ laat zien wat er nodig is om het tij te keren. Hoe heroveren we de macht over ons geld?
Aandacht in de media:
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/09/26/nieuw-boek-laat-zien-hoe-het-maar-niet-lukt-om-iets-aan-ons-geldstelsel-te-veranderen-a4907638
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Tommie Goerz – Door de sneeuw
(Atlas Contact)
Het bergdorp waar boer Max al tachtig jaar woont, is bedekt met een deken van sneeuw. Buiten is het stil. Totdat de doodsklok ineens luidt. Hij klinkt voor Sjors,zijn leven lang zijn beste vriend, en meer. En dus trekt Max er ’s avonds op uit, naar de dodenwacht, waar de bejaarde dorpsbewoners bij elkaar komen om Sjors te herdenken. De hele nacht halen ze herinneringen op aan vroeger, aan het kleine geluk waaruit een mensenleven bestaat. Ze praten over Sjors. Maar ook over de bekrompenheid die de kop soms opstak in het dorp, over gebeurtenissen die werden verzwegen. Pas ’s ochtends vroeg komt Max thuis. Op deze eerste dag zonder Sjors wordt het hem duidelijk: niets daarvan zal ooit terugkeren.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Christine Webb – De arrogante aap
(De Bezige Bij)
Darwin beschouwde mensen als een onderdeel van het rijke web van het leven, niet als de top van een natuurlijke hiërarchie. Toch denkt tegenwoordig bijna iedereen dat wij de slimste en succesvolste soort zijn die ooit heeft geleefd. Dit ‘menselijk exceptionalisme’, dat de afgelopen eeuwen geleid heeft tot uitbuiting van de aarde en van andere diersoorten, is echter eerder gestoeld op waanideeën dan op enig wetenschappelijk bewijs.
In De arrogante aap beschrijft primatoloog Christine Webb de onterecht onderschatte complexiteit van niet-menselijk leven – van de taal van zangvogels tot de samenleving van koraalriffen en de intelligentie van schimmels. Aan de hand van talloze anekdotes en onderzoeken laat ze zien hoe we onze kijk op andere organismen kunnen doen kantelen, waarna we ook onszelf in een radicaal ander licht zullen zien.
Aandacht in de media:
https://www.trouw.nl/boeken/de-mens-is-geen-uniek-schepsel-hooguit-een-arrogante-aap~bccdeca9/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Jean Giono – De man die bomen plantte
(De Bezige Bij)
Na een wandeltocht door de wilde lavendel in een verlaten vallei van de Provence, komt een man een eenzame herder tegen genaamd Elzéard Bouffier. Hij ziet hoe de herder zorgvuldig eikels sorteert en uiteindelijk honderden eiken plant, in de wildernis.
Tien jaar later, nadat hij de Eerste Wereldoorlog heeft overleefd, bezoekt hij de herder nog eens. Een jong bos verspreidt zich over de vallei. Elzéard is duidelijk verder gegaan met zijn werk. De man keert jaarlijks terug om het mirakel te zien voltrekken: een dichtbegroeid, groen landschap; de nalatenschap van de creativiteit van een mens.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Richard Osman – Het onmogelijke fortuin
(Cargo)
Richard Osman is schrijver en de presentator van populaire programma’s op de BBC. Zijn serie rond de sympathieke bejaarde speurders Elizabeth, Joyce, Ron en Ibrahim is wereldwijd een groot succes, en bestaat uit de delen De moordclub (op donderdag), De man die twee keer doodging, Het schot dat niemand raakte, Voor al uw moordzaken, De laatste duivel die sterft. Steven Spielberg verfilmt op dit moment het eerste boek.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Fokke Obbema – Idealen
(Atlas Contact)
In Idealen laat Fokke Obbema, een van de beste interviewers van Nederland, zien hoe idealen in ons leven komen, ons kunnen veranderen en verrijken. Maar ook hoe ze weerstanden oproepen en een prijs vergen. Dit boek bundelt veertig gesprekken met mensen die het aandurven een betere wereld na te streven. Hun idealen bestrijken een zeer breed pallet: van de strijd tegen dierenleed via de verdediging van de rechtsstaat tot ethische AI, van hulp aan kansarme jongeren via de verdediging van kleine talen tot de klimaatstrijd. Gemeenschappelijk is de inzet voor een hoger doel dan het eigenbelang. Wat drijft hen, hoe gaan ze met weerstand om en wat maakt dat ze het volhouden? Dit boek biedt hoop, inspiratie en handvatten om zélf in actie te komen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Charlotte Beradt – Het Derde Rijk der dromen
(Atlas Contact)
Nadat Adolf Hitler in 1933 de macht greep, begon de Joodse en communistische journaliste Charlotte Beradt verontrustende dromen te krijgen. Ze stelde zich voor dat ze beschoten, gemarteld en gescalpeerd werd, omringd door nazi’s. Geschokt door deze nachtmerries begon ze in het geheim dromen te verzamelen van haar vrienden en buren, zowel Joods als niet-Joods.
Het Derde Rijk der dromen werd een klassieker in de droomduiding én een klassieke documentatie van de neergang van nazi-Duitsland. Dit achteraf profetische boek biedt een uniek psychologisch inzicht in hoe terreur wordt geïnternaliseerd en hoe propaganda de verbeelding koloniseert. Zelfs in onze slaap zijn we dan niet vrij..
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Bart Meuleman – Een distel in groei
(Querido)
Terwijl buiten de Tweede Wereldoorlog woedt, droomt de eenzelvige Modest Dams van een leven als groot kunstenaar. Maar hoe te schilderen in deze barre tijden? In de stad ontmoet hij gelijkgestemden die gewaagd werk maken, waarmee ze arrestatie riskeren – of erger. Als Dams tegen zijn zin betrokken raakt bij het verzet, slaat de angst toe. Hij verlaat zijn vrouw en pasgeboren kind en duikt onder. Het blijken cruciale maanden voor zijn verdere bestaan als kunstenaar.
Een distel in bloei is losjes gebaseerd op het leven van schilder Jan Vaerten, van wie vergeefs werd voorspeld dat zijn werk moeiteloos overeind zou blijven. In adembenemend proza onderzoekt Bart Meuleman de bloei, het hoogtepunt en de neergang van een ploeteraar die boven zichzelf uit probeert te stijgen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Charles Simmons – Zoutwater
(Cossee)
‘In de zomer van 1963 werd ik verliefd en verdronk mijn vader.’
Zo begint het verhaal van een zomer waarvan op het einde niets meer hetzelfde is. Zoals elk jaar brengt de vijftienjarige Michael zijn vakantie met zijn ouders door in hun huis aan zee. Maar deze keer gebeurt er iets onverwachts als de aantrekkelijke mevrouw Mertz met haar twintigjarige dochter Zina in het naastgelegen pension haar intrek neemt. De autonomie die de twee vrouwen uitstralen, hun openheid en directheid fascineren niet alleen Michael, maar ook zijn vader. Michael wordt smoorverliefd op de mooie Zina en is hopeloos overgeleverd aan haar grillen. Wanneer hij echter ziet dat zijn romantische gevoelens op de wreedste manier worden verraden, stort zijn onschuldige wereld in.
In een geniale parafrase op Toergenjevs Eerste liefde beschrijft Simmons bijna weemoedig het verlies van de jeugdige onschuld en de verwarring die hoort bij een eerste liefde in een door zijn kleur en sfeer betoverende zomer aan zee.
Aandacht in de media:
https://www.parool.nl/kunst-media/recensie-zoutwater-wat-een-genot-deze-verpletterende-cultklassieker-over-verloren-onschuld-en-verraad~b7a0d1e5/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

[publieksonderzoek] Ken uw publiek. Wie zit in de zaal en waarom?
(George en Eran Producties)
De afgelopen drie jaar is er een grootschalig publieksonderzoek uitgevoerd om te onderzoeken hoe we als sector het aantal theaterbezoekers kunnen vermeerderen, zowel in aantal als in diversiteit. Dit is onderzocht door te kijken naar de samenstelling van het theaterpubliek, hoe deze samenstelling varieert al naargelang kenmerken van voorstellingen en theaters en welke beleidsaspecten het publiek aanspreken. Tot slot is er gekeken naar de ervaringen van toeschouwers die via speciale acties en publiekswerk zijn uitgenodigd in het theater.
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam en het Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK) en werd mogelijk gemaakt door Fonds 21.
Via www.fonds21.nl/publieksonderzoek kan je alle verslagen & rapporten over het onderzoek lezen!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Steven Pinker – Ik weet dat jij weet dat ik het weet
(Atlas Contact)
Steven Pinker laat zien dat gemeenschappelijke kennis (‘common knowledge’) een grote rol speelt in ons sociale, politieke en dagelijks leven. Zonder dat we er ons bewust van zijn denken wij continu na over elkaars gedachten, tot in het oneindige. Pinker laat zien hoe de verborgen logica van gemeenschappelijke kennis veel mysteries van het leven kan verklaren: financiële bubbels en crashes, revoluties die uit het niets lijken te komen, de uitbarsting van shaming op sociale media en academische cancelcultuur en de ongemakkelijkheid van een eerste date.
Aandacht in de media: https://www.nrc.nl/nieuws/2025/06/25/we-zitten-in-een-unieke-stresstest-van-onze-democratische-instituties-zegt-harvard-psycholoog-steven-pinker-a4898247
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Kirsten Verdel – De eerste 100 dagen van Trump
(Thomas Rap)
Op 20 januari 2025 werd Donald Trump voor de tweede keer geïnstalleerd als president van Amerika. De eerste 100 dagen van Trump is een concreet dagverslag van alle besluiten die hij en zijn regering in die eerste cruciale periode namen. Ook zijn de gevolgen van die besluiten gedocumenteerd. Hierdoor krijgt de lezer inzicht in de keuzes van Trump en is te zien hoe de inrichting van de Amerikaanse overheid en de politieke verhoudingen in de wereld vanaf dag één ingrijpend veranderden.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Ernest Becker – De ontkenning van de dood
(Athenaeum—Polak & Van Gennep)
In De ontkenning van de dood (1973) pakt Becker het probleem van de grootste leugen van het menselijk bestaan aan: de weigering om de eigen sterfelijkheid te onderkennen. De gehele beschaving lijkt zichzelf namelijk te beschermen tegen het besef van de dood als einde van het leven.
Volgens Becker leven we behalve in onze tastbare wereld ook in een symbolische, waarin zich de overtuiging van onze onsterfelijkheid bevindt. We scheppen om herinnerd te worden, om deel uit te maken van iets waarvan we geloven dat het eeuwig zal duren. Op die manier hopen we ons leven betekenis te geven. Becker werpt een nieuw licht op de aard van de mensheid en roept op tot het leven van het leven.
Aandacht in de media:
https://www.volkskrant.nl/boeken/in-films-kijken-we-bijna-verlekkerd-naar-de-dood-waarom-is-die-in-het-echte-leven-dan-zo-moeilijk-te-verkroppen~b7fb71ab/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Takiji Kobayashi – Het krabbenschip
(Cossee)
De zee van Kamtsjatka ziet eruit alsof ze hen opwacht en zegt: wat een lef dat jullie tot hier zijn gekomen. De golven belagen hen als uitgehongerde leeuwen. Het schip is nog zwakker dan een konijn. Door de wind zien de sneeuwvlagen eruit als een grote, witte vlag die over het hele hemeloppervlak wappert. Daar, op die bulderende zee tussen de Sovjet-Unie en Japan, werken de zeelieden van het krabbenschip vijf maanden achtereen. Slaap krijgen ze nauwelijks. Beriberi ligt op de loer. Opzichter Asakawa zweept de zeelieden op harder te werken. Hij leert ze ongemak en pijn te verdragen en elke korrel rijst te koesteren – wie zeurt over eten wordt immers nooit een groot mens. Maar als de omstandigheden zo ijzingwekkend worden dat er levens op het spel komen te staan, beginnen de vissers zich tegen deze kapitalistische uitbuiting te verenigen. Revolutie!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Patricia Braat – De spreeuwenzwerm
(Atlas Contact)
Zeven lessen voor effectieve organisatieverandering, geïnspireerd door de dynamiek van spreeuwenzwermen. Een onmisbare gids voor wie harmonie op de werkvloer wil bereiken.
In veel organisaties stuit je op stroperige processen en hoge werkdruk. Ondanks goede intenties van zowel management als medewerkers stranden pogingen tot verbetering vaak door oude patronen en weerstand. Veranderexpert Patricia Braat laat zien dat duurzame verandering wel mogelijk is. Braat vertaalt de dynamiek van een zwerm spreeuwen naar zeven praktische lessen voor succesvolle verandering. Je leert onder andere hoe je scherp kunt waarnemen, verandering op elk niveau kunt stimuleren, zowel anderen als jezelf kunt inspireren en effectief kunt omgaan met weerstand. De spreeuwenzwerm is een waardevolle gids voor iedereen die verandering in organisaties effectief wil aanpakken en een harmonieuze werkomgeving wil creëren.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Maarten van der Graaff – Huishoudboekje van de verborgen dingen
(Pluim)
De vierde bundel van Maarten van der Graaff is een zoektocht naar het geheimzinnige en verborgene. Als de kinderen slapen, in ieder geval, want er wordt ook veel gezorgd in dit huishoudboek. Wat betekent die zorg in een wereld waar de toekomst ongelijk is verdeeld? Kunnen we gedichten gebruiken als geheime kennis, om weerstand te bieden aan die gewelddadige werkelijkheid? Deze poëzie zoekt het in de hoeken van de geschiedenis en in de kantlijn van het alledaagse leven. Een onhandige, buitenissige gids voor wie de zijpaden wil aflopen.
Aandacht in de media:
https://www.volkskrant.nl/boeken/spoken-word-moet-het-hebben-van-de-performance-niet-bij-benzokarim-die-is-op-papier-net-zo-goed~b7998ffd/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Twan Vet – Troostpogingen
(De Bezige Bij)
Twan Vet (1998) is dichter en schrijver. Zijn gedichten werden gepubliceerd in onder meer Het Liegend Konijn, Hollands Maandblad en NRC. Hij droeg voor op literaire festivals zoals Crossing Border en Dichters in de Prinsentuin. Troostpogingen is zijn debuut.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Arnold Zweig – De bijl van Wandsbek
(Cossee)
Hamburg 1934. De armlastige Albert Teetjen wordt met tweeduizend Reichsmark overge haald om anoniem als beul te fungeren: vier communisten moeten nog vóór Adolf Hitlers bezoek aan de stad in de beruchte gevangenis in Hamburg-Fuhlsbüttel worden onthoofd. De executie vindt plaats, en Teetjens financiële zorgen zijn even voorbij. Maar als de buren te weten komen waar het geld vandaan komt, boycotten ze zijn slagerij.
Nadat Arnold Zweig in 1937 in de krant had gelezen over een slager die beul werd, maar na een executie zelfmoord pleegde, schreef hij aan Sigmund Freud: ‘Dit kan een op feiten gebaseerde roman worden die de door het nazisme bedolven mens in beeld brengt. De geschonden Duitser is namelijk niet alleen in het concentratiekamp te vinden, maar ook onder de beulen.’
De bijl van Wandsbek is een indrukwekkend episch verhaal over de verleidingen van het nazisme en de gedwongen of vrijwillige aanpassing van de ‘gewone man’, de roergangers en de meelopers onder het naziregime.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Birte Schohaus & Bas van Beek – Onder ons
(Follow the Money)
Wat hebben prins Bernhard, de ceo van Heineken en de minister van Financiën met elkaar gemeen? Ze ontmoeten elkaar in informele genootschappen met namen als De Pijp en De Tafelronde. Daar komt de economische, politieke en culturele elite van Nederland bijeen om te netwerken en om ‘onder gelijken’ te zijn. Alleen op uitnodiging mogen leden aanschuiven bij de etentjes. ‘Onschuldig,’ zeggen ze zelf, maar hoever reikt de invloed van deze maandelijkse onderonsjes? Onder ons vertelt het verhaal van een verborgen wereld waarin politieke agenda’s, industriële belangen en persoonlijke vriendschappen door elkaar lopen. Bas van Beek en Birte Schohaus bezochten privé-archieven, dineerden in kastelen en ploegden duizenden pagina’s niet eerder geopenbaard archiefmateriaal door. Ze spraken met tientallen leden die voor het eerst openheid gaven over hun ‘eetclubjes’. Hun jarenlange zoektocht voerde hen langs de opkomst van de arbeidersbeweging, de wederopbouw van Rotterdam en de oprichting van een nieuwe krant. Elke ontdekking voegt een puzzelstukje toe aan het fascinerende verhaal over vijf prominente Nederlandse genootschappen, maar roept ook steeds weer de vraag op: in hoeverre trekken deze ‘herenclubs’ nog aan de touwtjes in het Nederland van de eenentwintigste eeuw?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Marco Kroon – Paraat
(Zwartjes & Labović)
Het zijn turbulente tijden, de doemscenario’s vliegen je om de oren. Waarom bereid je je wel voor op verhuizingen, baby’s en vakanties, maar lijkt het voorbereiden op gevaar van buitenaf iets wat we zijn verleerd? Wat hebben we nodig om het een tijdje uit te zingen als de tijden echt bar worden?
Dit boek is voor iedereen die zich niet gek laat maken, maar wel weet dat voorbereiden best handig is. Een boek vol praktische info, speciaal voor inwoners van de Lage Landen, aantrekkelijk en praktisch geïllustreerd. Van calamiteit-light tot scenario’s waar je liever niet aan denkt. Een boek dat je hopelijk nooit nodig hebt, maar wel liever in huis hebt!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Vincent Karremans – Student entrepreneur
(Atlas Contact)
Wat hebben Coolblue, Swapfiets en TicketSwap met elkaar gemeen? Ze zijn allemaal opgericht door studenten! Je studietijd is een tijd van experimenteren, keihard onderuitgaan en weer opstaan, van nieuwe wegen inslaan om vervolgens met gierende banden rechtsomkeert te maken ideale omstandigheden om te beginnen met ondernemen!
Met bloedeerlijke ondernemersverhalen en unieke kijkjes in de keuken deelt voormalig student-entrepreneur Vincent Karremans de belangrijkste lessen en tips van jonge ondernemers. Hoe kwam Swapfiets aan hun iconische blauwe band? Waarom moet je nooit zomaar korting geven? En hoe voorkom je dat je snoeihard in zeven landen tegelijk failliet gaat (true story)? Dit boek biedt een schat aan praktische kennis over sales, marketing, HR en financiën alles wat je nodig hebt om je eerste bedrijf op te zetten. Of je nu student bent of gewoon een droom hebt om een succesvol ondernemer te worden, Student entrepeneur is jouw ultieme gids.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Peter Vermeersch – Polsslag
(De Bezige Bij)
Zomer 2020, Minsk. Terwijl het land kraakt onder het gewicht van een autoritair regime, weerklinkt een bekende melodie door de straten: het lied ‘Peremen!’ van de Sovjetband Kino. Niet alleen in Belarus, maar ook in Oekraïne en Rusland wordt het gezongen, geschreeuwd of soms gefluisterd.
Polsslag neemt de lezer mee naar Oost-Europa in een turbulente tijd. We volgen Nadja, Vova, Pjatro en vele andere jonge musici. Wanneer de protesten aanzwellen en de repressie genadeloos toeslaat, worden hun stemmen instrumenten van verzet. Brute arrestaties volgen, en opposanten moeten alles achterlaten om elders – in Warschau, Riga of Berlijn – de strijd voort te zetten.
Dit boek is een verslag van teleurstelling en hoop, van verlies en volharding. Wat brengt mensen in beweging? Waar halen ze de moed vandaan om te blijven strijden tegen onderdrukking? En wat is het geheim van muziek in de strijd voor vrijheid?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Josephine Quinn – Het Westen
(Thomas Rap)
Het Westen is een baanbrekend boek dat het traditionele verhaal van de westerse beschaving volledig herziet. Quinn onderzoekt hoe de oude wereld, van de bronstijd tot de verlichting, werd gevormd door voortdurende wereldwijde ontmoetingen en uitwisselingen. In plaats van de gebruikelijke opvatting van afzonderlijke ‘beschavingen’, laat Quinn zien dat het contact tussen verschillende samenlevingen – van het ontstaan van het alfabet in Egypte tot de intrede van Indiase cijfers in Europa – de échte motor van de geschiedenis was. Een monumentaal werk dat het beeld van de westerse geschiedenis voor altijd zal veranderen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Robert Macfarlane – Leeft een rivier?
(Athenaeum—Polak & Van Gennep)
Overal ter wereld sterven rivieren door vervuiling, droogte en indamming. Al sinds mensenheugenis moeten rivieren dienstbaar zijn voor vervoer, voor energie, als bron van voedsel, als open riool. Wereldwijd is er echter ook een beweging gaande die het leven en de rechten van rivieren en andere natuur wil erkennen en wil vastleggen in de wet om verdere vernietiging tegen te gaan.
Natuurschrijver Robert Macfarlane is diep overtuigd van deze Rights of Nature. In Leeft een rivier? neemt hij zijn lezers mee op een reis langs drie grote stroomgebieden, in Ecuador, India en Canada. Van nevelwouden naar lagunes en van kreken naar kolkende watermassa’s. Alle drie de rivieren worden bedreigd en voor alle drie wordt een strijd geleverd.
Leeft een rivier? is Macfarlanes meest persoonlijke én politieke boek tot nu toe. Het bruist van de fascinerende ideeën, onvergetelijke personages en verhalen, en van de haarscherpe natuurobservaties die zijn handelsmerk zijn. Hij verweeft cultuur- en natuurgeschiedenis, reportages, reis- en natuurverslagen met poëtisch proza.
Aandacht in de media:
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/05/21/robert-macfarlane-over-rechthebbende-natuur-wie-spreekt-namens-de-rivier-a4894123
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/08/21/welke-taal-gebruik-je-voor-wat-je-niet-kunt-zien-natuurschrijver-robert-macfarlane-schreef-een-prachtig-boek-over-de-bezielde-rivier-a4903667#/krant/2025/08/22/#304
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/zonder-rivieren-hebben-wij-geen-leven-waarschuwt-bestsellerauteur-robert-macfarlane-dus-neem-ze-serieus~b00ff9eb/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2025 Basten Quaedvlieg – Laat mij jou helpen mij te helpen
(Pluim)
Basten leerde hoe hij zijn achterstand kon gebruiken om op voorsprong te komen, hoe afwijken van de norm uiteindelijk een verrijking bleek. Aan de hand van zijn eigen ervaringen én aanvaringen met mensen in witte jassen, leraren die hem onterecht naar een lomschool stuurden en werkgevers die nodig bijgeschoold moesten worden, schetst Basten een ontluisterend beeld van de huidige Nederlandse samenleving. Hij strijdt voor een samenleving waarin mensen met een beperking niet direct al op achterstand staan, maar een kans krijgen om te leren, om zich te ontwikkelen, om een rol te spelen – om te leven.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Luuk Imhann – Het inferno van Slauerhoff
(Querido)
‘Hij was een jonge scheepsarts die op de vlucht was voor zichzelf en zich in het land van de ondergaande zon had gevestigd…’
Als schrijver en scheepsarts Jan Slauerhoff zijn zoon verliest, dwingt de pijn in zijn hart hem te vertrekken. Hij laat zijn vrouw Darja en zijn leven in Nederland achter en begint een dokterspraktijk in de Noord-Afrikaanse stad Tanger. Maar zijn pijn achtervolgt hem in de kleinste stegen, en als enkele van zijn patiënten verzeild raken in een bizarre moordzaak, kan hij de confrontatie met zijn verdriet niet langer uit de weg gaan. Zal hij zijn weg naar Darja en het geluk kunnen terugvinden?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Janna Coomans – Dievenland
(De Bezige Bij)
Een meisje dat stiekem een koe van een nonnenklooster melkt, een edelsmid die een molenaarsvrouw versiert met een gestolen boek, een gezin dat een gejatte jas voor de zekerheid uitrafelt en dan het draad verkoopt, of een knecht die het schaap van zijn stiefvader opeet: wat gestolen wordt, is waardevol. En wie iets steelt, geeft een inkijkje in zijn leven en inventiviteit.
Op basis van tot nu toe onontdekte dievenbekentenissen verkent Janna Coomans de dagelijkse handel en wandel van de late middeleeuwen. Dievenland is een uitzonderlijk levendig boek over gewone mensen die geconfronteerd werden met instabiliteit en onzekerheid in de laatmiddeleeuwse Lage Landen.
Aandacht in de media:
https://www.volkskrant.nl/boeken/recensie-dievenland-van-janna-coomans-over-misdaad-in-de-middeleeuwen~b833431b/
https://www.trouw.nl/boeken/een-tafellaken-gejat-aan-de-galg-met-m~b850fd7e/
https://www.volkskrant.nl/boeken/historica-stuitte-op-een-goudmijn-verslagen-van-middeleeuwse-dieven-wat-maakt-die-zo-smeuig~b6a4d7e0/
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/10/26/historicus-janna-coomans-wint-libris-geschiedenis-prijs-met-boek-over-middeleeuwen-a4910628
https://www.parool.nl/kunst-media/janna-coomans-wint-libris-geschiedenis-prijs-met-dievenland~b39154a0/
https://www.trouw.nl/binnenland/winnaar-libris-geschiedenis-prijs-weet-een-wereld-tot-leven-te-wekken-waar-je-maar-weinig-over-leest~b6b168bb/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Janine van Iperen – Kunstwerkt
(Verhaal met Impact)
Innovatie gaat niet alleen over strategie en ratio, maar vraagt ook om creativiteit, verbeeldingskracht en moed. Kunstwerkt daagt organisaties uit om verder te kijken dan traditionele managementtools. Ontdek hoe de kracht van kunst innovatie in jouw organisatie een boost kan geven.
Dit boek leert je te denken met een kunstenaarsmindset. Je ontwikkelt je waarnemingsvermogen, verbeeldingskracht, bezieling, exploratie en bewustzijn. Janine van Iperen combineert deze krachtige eigenschappen in haar ART based INNOVATION-aanpak, een laagdrempelige methode die je ook in jouw organisatie kunt toepassen. Met praktische voorbeelden en herkenbare cases laat ze zien hoe je kunst tot een strategisch hulpmiddel maakt om tot nieuwe inzichten, meetbare resultaten en duurzame verandering te komen.
Durf anders te denken, te voelen en te handelen. Kunstwerkt is een must-read voor alle professionals die hun organisatie naar nieuwe hoogten willen tillen. Met kunst als krachtige katalysator voor verandering.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Chimamanda Ngozi Adichie – Dream Count
(De Bezige Bij)
Chiamaka is een Nigeriaanse reisjournaliste die in Amerika woont. Ze denkt tijdens de coronapandemie met spijt terug aan haar vroegere minnaars en worstelt met de keuzes die ze ooit heeft gemaakt. Zikora, haar beste vriendin, is een advocate die in alles succesvol is geweest, totdat ze zich met een gebroken hart moet wenden tot de persoon die ze het minst nodig dacht te hebben.
Omelogor, Chiamaka’s dappere en onverschrokken nichtje, is een belangrijke zakenvrouw in Nigeria, tot ze zich begint af te vragen hoe goed ze zichzelf kent. En Kadiatou, Chiamaka’s huishoudster, zet alles op alles om haar dochter in Amerika te laten opgroeien – maar een onvoorstelbare rampspoed zal haar leven voorgoed veranderen.
Dream Count is een sprankelende en urgente roman over de keuzes die we maken, en de keuzes die voor ons gemaakt worden. Adichie richt haar scherpzinnige blik op vier vrouwen die allen worstelen met de vraag: hoe eerlijk moet je naar jezelf toe zijn om lief te kunnen hebben en bemind te worden?
Aandacht in de media:
https://www.parool.nl/boeken/recensie-chimamanda-ngozi-adichie-blijft-een-begenadigd-vertelster-maar-erg-subtiel-of-geloofwaardig-is-dream-count-niet~b3393e1a/
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2025/er-is-niets-verborgens-meer-aan-de-ongelofelijke-vrouwenhaat-in-de-vs~v1369033/
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/04/10/chimamanda-ngozi-adichie-schreef-een-weergaloze-roman-waarin-al-haar-ideeen-samenkomen-a4889471#/krant/2025/04/11/#312
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/05/27/schrijver-chimamanda-ngozi-adichie-zelfs-mijn-vrienden-vragen-soms-is-dat-nou-echt-misogynie-a4894837
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Tash Aw – Het zuiden
(De Bezige Bij)
De jonge Jay reist met zijn familie naar het landgoed in het zuiden van Maleisië dat zijn overleden grootvader hun heeft nagelaten. De boomgaarden zijn inmiddels in verval geraakt en de velden uitgedroogd, maar toch stuurt zijn vader hem eropuit om het land te bewerken, samen met Chuan, de zoon van de opzichter.
In de verstikkende hitte bloeit tussen Jay en Chuan de liefde op, maar de erfenis van het landgoed drukt zwaar op alle leden van het gezin, en Jay’s moeder Sui Ching wordt gedwongen onder ogen te zien wat ze heeft opgeofferd voor haar man en kinderen.
Het zuiden bewijst het meesterschap van Tash Aw en ontvouwt zich als een intieme roman over liefde, nalatenschap en spijt in een sterk veranderende wereld.
Aandacht in de media:
https://www.parool.nl/boeken/recensie-het-zuiden-van-tash-aw-werd-geen-great-asian-novel-maar-het-eerste-deel-van-een-romankwartet-en-dat-is-fijn-nieuws~bf5a3158/
https://www.pvdlecq.nl/blog/2428747_tash-aw-het-zuiden
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Pankaj Mishra – De wereld na Gaza
(Atlas Contact)
Lange tijd was de Holocaust het morele ijkpunt van de wereld. Althans, in het Westen. In de rest van de wereld was de dekolonisatie het belangrijkste referentiekader van de vorige eeuw. Als je de recente gebeurtenissen in Gaza vanuit deze twee perspectieven beschouwt, welke morele inzichten levert dat op? Pankaj Mishras werk draait altijd om het hypocriete westerse zelfbeeld en de voortdurende mondiale raciale ongelijkheid. Volgens Mishra is het essentieel om te kijken naar de ervaringen en perspectieven van de meerderheid van de wereldbevolking om de verschillende reacties op de oorlog in het Midden-Oosten te begrijpen. Mishra beantwoordt fundamentele vragen of sommige levens er meer toe doen dan andere, welk lijden het verdient herinnerd te worden en waarom radicaal-rechts op winst staat in het Westen. De wereld na Gaza is een essentiële morele gids tot het verleden, heden en toekomst.
Aandacht in de media:
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/02/25/indiase-denker-pankaj-mishra-de-verwoesting-van-gaza-past-in-een-lange-geschiedenis-van-genocidaal-racisme-en-geweld-in-azie-en-afrika-a4884356
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Lisa Weeda – Het archief Jilles
(De Bezige Bij)
Het is een groot geluk: een archiefvondst die een dierbare dichterbij brengt. Het overkomt Lisa Weeda als ze archiefstukken in handen krijgt over het oorlogsverleden van haar grootvader Jilles. Ze wist wel dat er verhalen waren over zijn tijd in een Duits werkkamp, over zijn vlucht naar Zweden, zijn tijd als Engelandvaarder en in voormalig Nederlands-Indië, maar lang had ze geen tijd voor zijn verhaal.
Nu Jilles’ archief zich openbaart wordt het dan toch tijd, want hoe zat het eigenlijk met die geheimzinnige dingen over mannen? Is dat waarom haar grootvader tegen Lisa zei: ‘als je maar gelukkig bent,’ nadat haar ouders hem hadden verteld dat zij op vrouwen valt? Steeds dichter komt ze bij hem en ook bij het heden: ‘De geschiedenis heeft een hart nodig om weer in te kloppen.’
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Maarten Asscher – Oscar Wilde’s crucifix
(De Bezige Bij)
Al sinds zijn jongensjaren is Maarten Asscher gefascineerd door Oscar Wilde, door zijn werk en ook door zijn leven. Er zijn duizenden studies en honderden biografieën over deze cultfiguur geschreven, maar nog nooit is het raadsel opgelost van de gouden crucifix die Wilde als student in 1876 aan zijn eerste grote liefde Florence Balcombe schonk. Twee jaar later verrast ze Oscar door plotseling te trouwen met een andere jonge schrijver uit Dublin, Bram Stoker, de toekomstige auteur van Dracula. In een vermakelijke biografische vertelling, die nog het meest lijkt op een detectiveachtige speurtocht, doet Maarten Asscher een poging de raadsels van deze Victoriaanse liefdesdriehoek op te lossen. Het resultaat werpt een verrassend licht in de duistere hoeken van Bram Stokers vampiristische fantasie, en het boek is tegelijk een schitterende ode aan de verbeelding.
Aandacht in de media:
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/06/11/maarten-asscher-jongleert-meesterlijk-met-zijn-biografische-vertelling-over-oscar-wilde-a4896521
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .